Slapen bij de nijlpaarden

6 augustus 2018 - DIvundu, Namibië

Ook vandaag staan we vroeg op. We hebben niet zo’n hele lange rit te gaan maar vlakbij onze lodge is een natuurpark waar we grote Baobabbomen, nijlpaarden en krokodillen kunnen zien. Een groot moerasgebied langs de Kavangorivier. Daar willen we genoeg tijd voor hebben. De rit gaat vandaag ook weer langs veel kleine dorpjes met rieten huisjes. Ik moet voor mijn examenopdracht voor de fotografieopleiding nog een vrije serie maken en ben al een tijdje aan het bedenken of ik niet hier in Namibië een mooie serie kan maken. Gisteren zag ik veel vrouwen met hun kind in een doek op de rug lopen. Vaak ik mooie kleurige doeken. Vandaag bedenk ik dat dat eigenlijk wel een mooie serie kan opleveren. Als ik dat idee met Sam deel is het snel bekeken. Sam stopt zodra hij een vrouw langs de weg ziet lopen. In het begin is het nog wat onwennig om deze vrouwen te vragen of ik een foto mag maken maar gaandeweg heb ik de smaak te pakken. De meeste vrouwen vinden het prima (zeker als ik er voor wil betalen). Als we in de buurt van de lodge komen zien we een vrouw langs de weg lopen met een kind op haar rug. We stoppen en er komen meteen een stel kinderen aan rennen. De mensen zijn vriendelijk maar duidelijk erg arm. Ik mag foto’s maken en vraag of ik de kinderen een koekje mag geven. Daar hoopten ze al op :-) Als ik de koekjes uit de auto heb gehaald hebben de kinderen zich inmiddels opgesteld in een rij zodat ik kan uitdelen. We hebben ook schriften en pennen meegenomen van thuis en denken dat dat hier wel goed terecht komt. Sam deelt wat schriften en pennen uit. De kinderen zijn zichtbaar erg blij ermee.
We rijden verder naar onze lodge. Het ligt aan de rivier. Ons huisje is een tent maar dan met alle voorzieningen erin inclusief een badkamer. We kunnen om half 5 een boottocht maken over de rivier. Dat liijkt ons wel wat. Maar eerst gaan we zelf met de auto door het natuurpark rijden dat 2 km van de lodge af ligt. We zien hier een paar baobabbomen, veel bokken, apen, olifanten, een paar waterbuffels, giraffen, poemba’s (wrattenzwijnen dus). Er zouden ook leeuwen en luipaarden rond moeten lopen. Die hopen we te zien, maar helaas, vandaag geen geluk. We rijden terug naar de lodge zodat we op tijd zijn om om half 5 met de bootexcursie mee te kunnen. We blijken de enige te zijn dus het wordt een privé tochtje. Dat is lekker luxe! We zien veel verschillende vogels waaronder de grote ijsvogel en bijeneter. En we zien ook meerdere nijlpaarden en olifanten. Leuk en ook ontspannend om op deze manier de omgeving te zien. Na de boottocht kleden we ons om (lange broek en shirt met lange mouwen tegen de muggen) voor het eten. Ons huisje ligt langs de rivier en we horen een nijlpaard van dichtbij tekeer gaan. Sam heeft de schrik te pakken ;-) En we moeten na het eten in het donker terug naar onze tent (we wilden een avontuurlijke reis dus die krijgen we ook). We zitten tijdens het eten aan een lange tafel met alle andere gasten, allemaal Duits. Het is lekker en gezellig. Na het eten kletsen we nog wat met de andere mensen en gaan dan naar bed. Morgen rijden we door de Caprivistrip en gaan de grens over naar Botswana naar Kasane.

1. Barbara:
    7 augustus 2018
    Wat een belevenis en wat een super gave foto’s!! Veel plezier nog
  2. Sandra:
    7 augustus 2018