Naar Pom Pom Camp in de Okavanga Delta

17 augustus 2018 - Okavangodelta, Botswana

We staan vandaag weer vroeg op want we willen op tijd op het vliegveld zijn en we weten nog niet precies waar dat is. Na het ontbijt vertrekken we. De navigatie doet het goed dus we zijn snel bij het vliegveld van Maun. Nu nog het kantoortje van Moremi air vinden. Om 9.15 uur vliegen we in een Cessna eerst naar een andere plek in de Okavanga Delta om mensen op te halen. Daarna vliegen we door naar Pom Pom Camp. We zijn in totaal een uurtje onderweg en hebben een mooi uitzicht over de Delta vanuit de lucht. Veel water en moerasgebied en we zien ook soms dieren lopen. We landen op een kleine gravel landingsbaan midden in de bush (doet me denken aan de serie The Flying Docters van vroeger) en worden opgehaald met een safari jeep. Van daaruit is het maar een klein stukje rijden naar de lodge. Als we aan komen rijden staat het personeel al zingend in een rijtje ons te verwelkomen. We lopen de  ingang van de lodge binnen en komen op een open plaats vanwaar we uitkijken op het water dat bedekt is met witte waterlelies. Er vliegen allerlei vogels rond en in de verte zien we de nijlpaarden in het water. Het hoofdgebouw is een open ruimte met een groot dak erboven en aan het water is een plek voor het kampvuur met een kring van stoelen er omheen. Wat een idyllisch plaatje! We krijgen een welkomstdrankje en uitleg over de do’s en dont’s. We moeten ons vooral thuis voelen dus zijn vrij om zelf onze drankjes te pakken. Er wordt qua eten goed voor ons gezorgd en er zijn allerlei activiteiten voor ons gepland zoals een boottocht met de Mokoro, speedboot en een gamedrive. We worden om 6.15 uur gewekt en krijgen dan koffie bij de tent. Om 7.00 uur worden we allemaal voor het ontbijt verwacht zodat iedereen om 7.30 uur aan de eerste activiteit kan beginnen. Strakke planning dus maar het klinkt allemaal erg leuk.

Er zijn 10 tenten dus het is hier niet heel druk. Juist heel gezellig zo kleinschalig. Er zit een ouder Engels echtpaar, een Frans echtpaar, een Spaans echtpaar en een gezin met twee kinderen uit Nederland die we ook zijn tegen gekomen bij de Victoria Falls. Het klikt goed onder elkaar, erg leuk. De dont’s zijn: na zonsondergang mag je niet alleen naar je tent lopen maar altijd met begeleiding vanwege de wilde dieren waar we tussen zitten. Altijd boven en onder je checken voor luipaarden en slangen. En kom ‘s nachts vooral niet uit je tent, ook niet als je de olifanten of leeuwen naast je tent hoort lopen. Dat klinkt spannend hier! Maar de hele omgeving en sfeer is ook erg relaxed hier. We krijgen een lunch en zitten met alle gasten aan een lange tafel zodat we elkaar beter leren kennen. Om 16.00 uur staat er een gamedrive voor ons gepland. We gaan op zoek naar de leeuwen, cheeta’s en luipaarden. Onze gidsen Alan en John doen heel erg hun best en rijden dwars door de bush maar helaas zien we ze nergens. We zien wel weer pumba’s en zelfs een hele grote met flinke slagtanden, weer veel bokken, een giraffe en een olifant. Tijdens de zonsondergang stoppen we ergens om er even naar te kijken onder het genot van een drankje, een lekkere witte wijn. Als de zon onder is wordt het snel donker en ook fris. We trekken onze fleecevesten aan en rijden langzaamaan terug richting de lodge maar zoeken nog steeds verder naar de leeuwen en luipaarden. Lastig in het donker natuurlijk dus daarom schijnt John met een grote lamp over de struiken en in de bomen op zoek naar rode of oranje oogjes. Als we groene oogjes zien gaan de lampen uit want dat zijn de bokken en die willen ze niet laten schrikken. We rijden nog best lang rond maar zelfs nu zien we ze niet. Als we bij de lodge zijn worden we door Alan naar de tent begeleid en kleden we ons om voor het avondeten. Alan komt ons ook weer ophalen om naar het hoofdgebouw te brengen. Het eten is heerlijk en gezellig. Na het eten komt iedereen rond het kampvuur zitten voor een afzakkertje, inclusief de gidsen. Leuk! Op de achtergrond horen we de krekels, kikkers, nijlpaarden en ook het ruisen van een palmboom. Dat blijkt een olifant te zijn die de palmboom aan het schudden is. Dan is het tijd om naar bed te gaan. Morgen worden we om 6.15 uur gewekt door het personeel met koffie op onze veranda. Om 7.00 uur ontbijt en om half 8 een activiteit.