Dag 1: ready for take-off

22 juli 2018 - Windhoek, Namibië

Vrijdag 20 juli is onze reis dan eindelijk begonnen. Tegen 20.00 uur zijn we op Schiphol en het inchecken van de bagage gaat lekker vlot. Ook door de douane schiet op dus we hebben de tijd om op ons gemak nog wat rond te lopen. Om 22.10 uur zouden we gaan boarden maar ook dat gebeurt al eerder omdat het vliegtuig al klaar staat. Nou, dat loopt allemaal lekker soepel. Goed begin zo.
De vlucht is prima. We hebben stoelen met extra beenruimte en dat zit heerlijk royaal. We maken een tussenlanding in Luanda, Angola, waar we een uur en kwartier in het vliegtuig moeten wachten voordat we verder kunnen. Dus dan maar even in het vliegtuig de benen strekken. Daarna is het nog 2 uur vliegen naar Windhoek. We komen helemaal volgens planning, om 11.00 uur (zelfde tijd als in NL), aan. Het is dan zonnig en zo’n 21 graden in Windhoek. Maar zoals de naam al zegt, ook winderig 😊. En dan komt het moment dat we moeten gaan omschakelen naar de Namibische manier van werken. Het is een klein vliegveld met een gebouw waar je bij binnenkomst meteen bij de douane bent en waar daarachter 1 bagageband is. Daarna ga je al meteen naar buiten. Je zou denken dat je dan ook wel snel buiten staat dus......nou nee. Ze zijn hier erg grondig met het bekijken van het paspoort. Er komt een groot vliegtuig met veel mensen aan en dan hebben ze 4 loketten open. We staan 2 uur in de rij te wachten voordat we door de douane zijn. Dan gaan we onze auto ophalen. We krijgen een grote witte Toyota double cap 4x4 zodat we hier overal kunnen rijden, ook straks in de duinen van de Sossusvlei.
En dan gaat het pas echt beginnen. Zelf gaan rijden, links. Dat is toch even wennen dus we doen het rustig aan. We hoeven maar zo’n 45 minuten te rijden naar ons hotel. Sam heeft onderweg al de eerste spiesbok gespot dus dat begint al goed 😄.
Eenmaal in het hotel even de spullen wegzetten en meteen een supermarkt zoeken zodat we een voorraad van water en eten kunnen inslaan. De komende 4 weken zullen we ook regelmatig dagen hebben dat we geen winkels en weinig mensen tegen gaan komen. Dus we gaan goed voorbereid op reis.
Om 17.00 uur komt Marianne van de African Profile Safari naar ons hotel om onze hele reis nog eens met ons door te nemen. Ze vertelt ons hoe we het beste kunnen rijden en wat we vooral moeten gaan zien. Ze kent ook de leuke plekken om te gaan eten hier in Windhoek maar ook later in de reis in Swakopmund. Ze reserveert meteen voor ons een tafel in de verschillende reastaurants. Super geregeld allemaal. Na haar verhaal krijgen we helemaal zin om aan de reis te gaan beginnen!!
Het is inmiddels 18.30 uur en tijd om een hapje te gaan eten. We kleden ons wel eerst om want nu de zon weg is wordt het echt fris buiten. Ik heb het gewoon koud! Dat zijn we in Nederland niet meer gewend 😜. Dus trui en fleecevest aan en met een taxi naar Joe’s Beerhouse want dat was de aanrader van Marianne. Het is een heel gezellig restaurant waar vooral buiten wordt gegeten maar gedeeltelijk ook binnen. Gelukkig krijgen we een tafel binnen. Het eten is heerlijk en we hebben een gezellig gesprek met Nederlanders naast ons aan tafel. Ook zij zijn vandaag aangekomen en gaan aan hun reis beginnen. Er zitten hier trouwens veel Nederlanders.
Eenmaal terug in het hotel gaan we meteen naar bed. Lekker slapen en morgen beginnen we aan onze eerste trip. We hoeven niet heel lang te rijden dus we beginnen relaxed.

1. Ger de Swart:
    22 juli 2018
    Dat klinkt allemaal goed. Een goede start en dan maar genieten van al dat moois wat je tegenkomt. Een leuk verslag. Ik kijk al uit naar het vervolg.
  2. Elske:
    22 juli 2018
    Wat een heerlijk avontuur! Ben ook benieuwd wat jullie allemaal gaan meemaken. Leuk om het zo te kunnen volgen. Veel plezier en lieve groet uit Venetie.
  3. Sam:
    We hebben het super.
  4. Sharon en Casper:
    13 augustus 2018
    Ben net terug van de vakantie en ga nu jullie reis verhalen lezen . Geniet er nog van jullie reis