Van Kasane naar Nata

11 augustus 2018 - Nata, Botswana

Na het ontbijt rijden we naar Nata voor onze volgende lodge. Het ligt wat zuidelijker in het oosten van Botswana. We hadden gehoord dat de weg slecht zou zijn maar dat blijkt reuze mee te vallen. Een groot gedeelte van de asfaltweg is vernieuwd. Alleen het laatste stukje net voor Nata is wat slechter. Onderweg steekt er een giraffe over en zien we soms een olifant langs de weg van de bomen staan eten. Het blijft bijzonder om deze dieren gewoon langs de grote weg tegen te komen. Wat ook bijzonder is, is dat er hier politie staat te controleren 20 meter voor je weer 80 mag rijden. Blijkbaar reden we dus al te hard en worden aangehouden. We reden 79 en mochten toen nog maar 60. We betalen 480 pula wat omgerekend zo’n €40 is. Dat gaat nog.
We tanken in Nata de auto eerst vol en rijden dan door naar onze lodge. In Nata zit een vogelreservaat in een van de grootste zoutpannen van de wereld. We kunnen een safari met gids hier naar toe maken vanuit de lodge. We hebben al veel gezien maar een vogelreservaat waar duizenden flamingo’s zitten en veel pelikanen trekt ons toch wel dus we bezoeken de safari. Die start om 16.00 uur dus we hebben ruim de tijd om te lunchen en nog te relaxen. Tegen 16.00 uur zijn we bij de receptie en zorgen dat we op tijd in de safari jeep stappen zodat we voorin op de eerste bank kunnen zitten. Er zou ook een grote groep Duitsers meegaan en daarom zijn we met 2 jeeps. Eenmaal in het reservaat zien we eerst wat andere dieren zoals de wildebeesten en zebra’s. Die hebben we in Etosha ook gezien (al is dit een andere soort zebra) maar omdat de zon nu al laag staat is het licht geweldig mooi om goede foto’s te maken dus die maak ik nog een paar. Opeens zien we een ander dier lopen. Het blijkt een aardwolf te zijn. Het lijkt op een hyena of wilde hond maar dit dier eet alleen insecten. Het is schuw en rent weg maar het lukt toch om er nog snel een foto van te maken. De gids vertelt dat je dit dier zelden ziet omdat het vooral ‘s nachts actief is. Hebben wij weer geluk! Daarna rijden we door naar het gebied waar alle flamingo’s zitten. Er zitten er inderdaad honderden. Prachtig gezicht hoe ze daar staan en in groepen ook soms opvliegen om een stukje verder weer neer te strijken. Er zitten ook pelikanen en maraboes. De zon gaat bijna onder dus we rijden een stukje verder waar we langs het water nog even een mooi zicht hebben op de zonsondergang onder het genot van een drankje. De zon zakt snel en dan rijden we weer terug. Omdat wij voorin in de jeep zitten vangen we de meeste wind maar ook alle vliegen die in zwermen rondvliegen. We besluiten om diep te bukken en ons te verschuilen achter de cabine van de jeep. Dan kunnen de Duitsers achter ons ook mee genieten, zo zijn we dan ook wel weer :-) Het scheelt niet alleen voor de vliegen maar ook voor de kou. Nu de zon weg is is het meteen een stuk frisser, zeker boven op een rijdende open auto. En wij hadden er niet aan gedacht om een trui mee te nemen. Eenmaal terug bij de lodge zegt Sam tegen de Duitsers dat dit wel de safari is waar hij de meeste dieren heeft gezien (gezien de vliegen, hahahaha humor!)
We gaan een lekker warme douche pakken. Onze douche is deze keer wel buiten onder de sterrenhemel achter een muurtje. Ook weer een leuke ervaring. Daarna een hapje eten. Na het eten schrijven we de blog, plaatsen wat foto’s want dat lukt nu eindelijk een beetje en gaan dan naar bed. Morgen rijden we door naar Maun.

1. Ger de Swart:
    11 augustus 2018
    Weer een mooi verhaal. Na zo’n geweldige reis zal het straks wennen zijn. Hier loopt geen “wild” langs de weg.Ander wild!!!
  2. Karin:
    11 augustus 2018
    Nog eens even alle foto's doorgegekeken, wat een feest!!!