Gamedrive en bootexcursie

9 augustus 2018 - Kasane, Botswana

Vanmorgen werden we zelfs voor de wekker al wakker. Zouden we gewend zijn aan het ritme van vroeg opstaan of is het de spanning voor de gamedrive? ;-) Iets voor zessen staan we bij de parkeerplaats en worden, samen met een ander Nederlands gezin, opgehaald met een safari jeep. Het is behoorlijk koud in de open jeep. Zelfs met twee shirts, een fleecevest met capuchon op en een deken. Voordat we in het park zijn is er al een leeuwin gespot langs de weg. Helaas is het nog best donker en lukt het niet om foto’s te maken. Eenmaal in het park krijgt onze gids al vrij snel te horen dat er een luipaard gesignaleerd is. Daar gaan we dus snel op af. We zijn alleen niet de enigen die dat luipaard graag willen zien. Uiteindelijk hebben zich zo’n 20 safari jeeps verzameld en iedereen dringt en krioelt tussen elkaar door om maar het beste zicht te krijgen op dit prachtige dier. Het luipaard zelf trekt zich er niet veel van aan. Het wandelt op z’n dooie gemak tussen de struiken door en kijkt nog niet op of om. Als hij uiteindelijk verder weg de bossen in gaat en niet meer te zien is rijden we verder. Even later krijgt de gids weer door dat er een leeuw is gespot. We zijn er al dicht in de buurt en als we er aan komen staan er nog maar twee jeeps. Het blijken drie leeuwinnen te zijn met vijf welpjes. Aan het rood om de bek is te zien dat ze net een lekker ontbijtje op hebben. We kunnen gelukkig nog net wat foto’s maken voor ze weer tussen de bosjes door verdwijnen. Je moet ook maar net geluk hebben. Als we verder op zoek gaan naar leeuwen en luipaarden komen we nog een wilde hond tegen en twee jakhalzen. We zien ook hier weer veel verschillende bokken. Helaas zien we geen leeuwen meer en is het tijd om weer terug te gaan naar de lodge. De zon schijnt inmiddels volop dus de terugweg is een stuk warmer. In de lodge gaan we ontbijten en daarna hebben we tijd om te relaxen tot drie uur. Dan hebben we een bootsafari. We rommelen wat aan en luieren wat op de ligbedden bij het zwembad. Om 3 uur worden we opgehaald voor de bootsafari. Deze keer geen luxe privé trip maar een volle boot. De gids is deze keer een stuk trager en hij laat in het begin vooral veel dingen zien waar de meeste mensen minder in geïnteresseerd zijn zoals bomen en de zoveelste ijsvogel. Maar we zien ook een zeearend duiken naar vis en een grote kudde waterbuffels de rivier oversteken. Dus ook deze keer is de excursie de moeite waard. We zijn tegen half 7 terug bij de lodge. Eerst maar eens even douchen na het warme weer en dan een hapje eten. Als we bij het restaurant aankomen blijkt dat ze te weinig plek hebben op het terras voor iedereen. Ze hebben voor ons een speciale tafel gedekt achteraf in het donker bij een kampvuur. In het begin vinden we het vreemd dat we hier moeten zitten maar uiteindelijk is het eigenlijk ook best leuk. Het eten is ook nog eens heerlijk. Na het eten werk ik even de blog bij en upload het bij de receptie. Straks weer lekker slapen. Morgen zijn we de hele dag op pad en worden we door een gids naar de Victoria Falls gebracht in Zimbabwe. Zin in!

1. Walter:
    9 augustus 2018
    Gaaf verhaal weer Sandra. 👍🏼
    Leeuwen, een luipaard, geweldig!!!
    En dan morgen de Victoria Falls. Helemaal super.
    Geniet er maar weer van. Veel plezier.